-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:8426 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

علت نجاست خون چيست؟ خون انسان اگر در مجاورت هوا باشد، نجس است، يا اين كه حتي در رگها نجس مي باشد؟

نجاست و طهارت اشياء احكام وضعي و تكليفي اند كه در دين اسلام وس اير شرايع، چنين احكامي وجود دارند. در دين اسلام اصل اوليه در اشيا طهارت است، مگر چيزهايي كه با دليل شرعي حكم به نجاست آنها شده است. نجاست اشيا به دلايل متعدد است، يا به جهت خبيث و زشت بودن ظاهر آنها و تنفر طبيعت انساني از آنها نجس شدهاند، مانند بول و غايط يا به جهت خبث و زشتي باطني آنها مانند كافر و يا به جهت ضرر و زياني كه مي تواند داشته باشد مانند سگ، يا به دلايل ديگر كه برخي از آنها در شريعت اسلام بيان شده و برخي بيان نشدهاند. در مورد علت نجاست خون، در روايات به موردي دست نيافتيم كه علت و فلسفه آن را بيان كرده باشد.

شايد علت و سبب آن وجود بعضي از بيماريها و انتقال بعضي از بيماريها به واسطه خون است و يا به نوعي طبع انسان از آن دوري مي كند. در هر حال خون هنگامي كه از بدن بيرون آيد، حكم نجاست را دارد، نه در زماني كه در بدن است، حتي در بعضي از موارد، برخي از خونها حكم نجس را ندارند، مثلاً خون حيوان حلال گوشت كه پس از ذبح شرعي، اگر مقداري از خون آن برود، خوني كه پس از آن مي ماند، پاك است، يا خون پشه كه حكم نجاست را ندارد؛ بنابراين خون ذاتاً نجس نيست.

نكته آخر اين كه علت اصلي و واقعي و به تعبير ديگر علت تامه احكام و از جمله نجاست و طهارت اشيا براي ما مشخص نيست و آنچه در روايات امده و علت بعضي از احكام را بيان كرده است، تنها حكمتها و علت ناقصه را بيان كردهاند. علت واقعي و حقيقي اين احكام و مصلحت و مفسدههاي واقعي كه در آنها وجود دارند، براي ما كاملاً مشخص نشدهاند.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.